Algemene verkoops- en aannemingsvoorwaarden
1. Toepassing – Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst tussen de klant en de NV Isopanel en/of de NV Betinoc, met uitsluiting van de voorwaarden van de klant.
2. Offertes en bestellingen – Onze offertes zijn geldig gedurende 15 dagen. Zij worden opgemaakt op basis van de gegevens verstrekt door de klant en gelden enkel voor zover deze gegevens correct en volledig zijn, en voor uitvoering van werken, productie en levering van goederen in normale omstandigheden. Bestellingen zijn slechts verbindend bij uitdrukkelijke aanvaarding door een van onze bestuurders. Schriftelijke of mondelinge toezeggingen door vertegenwoordigers of personeel zijn aldus slechts verbindend na bevestiging door een van onze bestuurders en/of bij de aanvang van de werkzaamheden. De klant is ten aanzien van ons verbonden wanneer de uitvoering van de werken of bestellingen zonder voorbehoud wordt aangevangen. Wijzigingen of toevoegingen aan de opdracht of bestellingen geven aanleiding tot een verrekening in meer. De opgegeven prijzen zijn steeds netto, exclusief belastingen, taksen, verpakkings- en leveringskosten (tenzij anders vermeld).
3. Contractuele documenten – Contract, plannen en lastenboek, maken een geheel uit. In geval van tegenstrijdigheid heeft het contract voorrang in beginsel voorrang op de plannen, en de plannen op het lastenboek, behoudens afwijking daarvan door ons met behoud van een gelijkwaardige kwaliteit. Andere documenten zijn niet bindend tenzij uitdrukkelijk overeengekomen. De geleverde en/of verwerkte producten mogen qua maat, gewicht, uitzicht e.d.m. ook steeds de gebruikelijke toleranties vertonen, en van een verschillend merk of type dan voorzien zijn, mits een vergelijkbare kwaliteit wordt aangehouden.
4. Annulatie – Bij gehele of gedeeltelijke annulatie van een opdracht of bestelling is de klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd t.b.v. 30 % op bedragen onder 25.000 €, 20 % op bedragen tussen 25.000 € en 75.000 €, en 15 % op bedragen boven 75.000 €. Als berekeningsbasis geldt de contractuele prijs van het geannuleerde (deel)werk of de geannuleerde (deel)bestelling. Wij behouden ons het recht voor om een grotere schade te bewijzen en te vorderen.
5. Levering – Tenzij anders overeengekomen worden verkochte goederen ex works onze fabriek/magazijnen geleverd en reizen zij op risico van de klant, ook wanneer wij het vervoer organiseren.
6. Uitvoerings- en leveringstermijnen – De voorziene leverings- en/of uitvoeringstermijnen zijn benaderend en informatief. Vertragingen kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding, noch tot gehele of gedeeltelijke verbreking van de overeenkomst. De fabricatie, levering en/of uitvoering wordt pas aangevangen nadat de klant alle nodige gegevens en documenten heeft bezorgd en na betaling van het voorschot.
7. Bouwtoelating, vergunning, keuring en as-built-dossier – Is de klant geen eigenaar van het te bebouwen terrein dan moet hij dit melden en een schriftelijke toelating van de eigenaar voorleggen Het is de uitsluitende verantwoordelijkheid van de klant om de nodige vergunningen te hebben en te behouden voor het uit te voeren werk. De keuring van goederen en/of werken en de opmaak van een as-built dossier zijn niet inbegrepen in de opdracht en de prijs, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
8. Werfomstandigheden, funderingen en delfwerk – De werf moet vanaf de openbare weg tot op alle plaatsen van het werk vlot toegankelijk en berijdbaar zijn voor vrachtwagens, montagekranen en dergelijke, en vrij zijn van obstructies. Bij gebreke daarvan zijn de meerkosten ten laste van de klant. Water en eventueel elektrische stroom zijn steeds in voldoende mate en gratis door de klant te leveren tot aan de voet van het werk. Het bestaan van ondergrondse leidingen van om het even welke aard op of in de omgeving van het bouwterrein moet ons vooraf worden medegedeeld en hun plaats aangeduid, zoniet is de eventueel aangebrachte schade ten laste gelegd van de klant. Voor de funderingen van constructies wordt altijd verondersteld dat de grond op max. 1 m diepte, gemeten t.o.v. de 0.00 pas van het nieuwe gebouw, een draagvermogen heeft van min. 1,5 kg/cm2 of 15 N/cm2, tenzij de klant hieromtrent nauwkeuriger inlichtingen heeft gegeven. Bijkomende funderingskosten zijn ten laste van de klant. Indien het watervlak zich op een peil bevindt dat niet toelaat de ondergrondse en/of funderingswerken droog uit te voeren, zijn de kosten van eventuele bronbemaling ten laste van de klant en bijkomend te verrekenen. Grondonderzoeken zijn steeds ten laste van de klant. Het bouwterrein wordt eveneens verondersteld vrij te zijn van alle hindernissen, bomen, struiken, oude funderingen, rotsen, riolering, enz. die het delfwerk bemoeilijken. Bij gebreke daarvan zijn de noodzakelijke meerwerken ten laste van de klant. Overtollige aarde voortkomend van het delfwerk wordt ter plaatse gelaten. Nivelleringswerken binnen en buiten het gebouw worden enkel uitgevoerd mits uitdrukkelijke vermelding in de overeenkomst.
9. Verzekering – Tenzij anders overeengekomen staat de klant in voor het afsluiten van een ABR-verzekering met voldoende dekking, met opname van onze firma bij de verzekerden maar zonder bijdrage van ons in de premie.
10. Onderaanneming – Wij behoudens ons het recht voor om beroep te doen op onderaannemers voor het geheel of een gedeelte van de uitvoering van het contract.
11. Betaling – Onze facturen zijn contant en zonder korting betaalbaar op onze maatschappelijke zetel te Temse. Bij laattijdige betaling is van rechtswege en zonder ingebrekestelling intrest verschuldigd ten belope van de wettelijke rentevoet in handelszaken en wordt het schuldsaldo bovendien forfaitair verhoogd met 10 % wegens veroorzaakte invorderingskosten (met een minimum van 250 €). Bij wanbetaling van één factuur worden alle schuldvorderingen op dezelfde klant onmiddellijk en integraal opeisbaar. Bovendien behouden wij ons het recht voor om alle leveringen en/of werken op te schorten, en (aanvullende) voldoende waarborgen te eisen alvorens de leveringen en/of werken te hervatten. Wij kunnen de leveringen en/of werken bovendien opschorten en (aanvullende) voldoende waarborgen eisen als er andere objectieve elementen zijn die aan de liquiditeit en/of solvabiliteit van de klant doen twijfelen, zelfs indien er nog geen wanbetaling is van onze facturen. Het toestaan van betalingstermijnen brengt geen schuldvernieuwing met zich mee. Tenzij dit uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen kan de klant geen enkel bedrag inhouden ten titel van waarborg.
12. Eigendomsvoorbehoud – Alle goederen blijven onze eigendom tot op het ogenblik van de volledige betaling in hoofdsom, intresten en kosten, onafgezien van de vraag of de goederen reeds geleverd zijn bij de klant of op de werf, of reeds verwerkt zijn.
13. Controleplicht en klachten – De klant heeft de wettelijke en contractuele plicht de uitvoering van de werken te volgen of te laten volgen; bij de vaststelling van enige onvolkomenheid dient deze dadelijk en duidelijk te worden gemeld, teneinde een tijdig ingrijpen mogelijk te maken. De gevolgen van deze uitdrukkelijk overeengekomen verbintenis zijn, bij nalatigheid, voor rekening van de klant. De inplanting van het gebouw of verbouwing dient in alle opzichten door de klant te worden gecontroleerd; terzake neemt hij de volledige verantwoordelijkheid vanaf de aanvang der werken. Alle klachten moeten de aannemer schriftelijk, nauwkeurig en volledig gemotiveerd, toekomen, uiterlijk acht dagen na de factuurdatum, zelfs in de bouwfase. Niettemin dienen eventuele vaststellingen van uitvoeringsfouten van welke aard ook, onmiddellijk door de bouwheer of zijn afgevaardigde te worden gemeld zonder de desbetreffende factuur af te wachten.
14. Aansprakelijkheid – Onze aansprakelijkheid blijft steeds beperkt tot maximaal de prijs van de verkochte/geïnstalleerde goederen. Indien nodig zal de klant toelaten dat vervangende goederen worden geleverd/geïnstalleerd. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor andere (on)rechtstreekse schade van welke aard ook. Partijen komen overeen dat de ‘korte termijn’ waarvan sprake is in art. 1648 oud BW zes maanden bedraagt vanaf de leveringsdatum. Er is geen vrijwaring voor verborgen gebreken indien de goederen werden verwerkt, veranderd, hersteld of doorverkocht.
15. Oplevering – De oplevering gebeurt:
– Hetzij door een schriftelijk proces-verbaal van oplevering. In het proces-verbaal worden de eventuele minwerken, gebreken of voorbehouden opgetekend. Behoudens deze vermeldingen houdt de oplevering de goedkeuring van de afgeleverde werken door de klant in en sluit deze verder verhaal wegens zichtbare of verborgen gebreken uit, behoudens het verhaal op grond van art. 1792 oud BW.
– Hetzij door voorbehoudsloze ingebruikname van het bouwwerk, wat alsdan geldt als een definitieve aanvaarding van het werk en elk verder verhaal wegens zichtbare of verborgen gebreken uitsluit. Het uitvoeren van werken door de klant, dan wel door derden in zijn opdracht, aan het bouwwerk geldt als ingebruikname zoals hier bedoeld.
16. Geheimhouding – Tekeningen, ontwerpen en studies worden geacht confidentiële informatie en fabrieksgeheimen uit te maken en blijven steeds onze eigendom. De klant verbindt zich ertoe om deze informatie strikt geheim te houden op straffe van schadevergoeding, forfaitair geraamd op 15 % van het hoogste offerte- of contractbedrag, onverminderd ons recht om grotere schade te bewijzen en te vorderen.
17. Hoofdelijkheid – Als verschillende personen als klant en/of als koper optreden, zijn zij hoofdelijk gehouden tot alle verplichtingen uit de overeenkomst.
18. Toepasselijk recht en bevoegdheid – Enkel het Belgisch recht is van toepassing. Alle geschillen behoren de uitsluitende bevoegdheid van de ondernemingsrechtbank te Dendermonde.